Let's Brand

Let’s brand 2016. Construim branduri

Brandul este cel mai important activ al companiei tale

O proportie ridicata din construirea unui model de business sustenabil este, de fapt, constructia de brand. Mai intai, asa cum probabil stiti, brandul nu inseamna marca sau sigla care ne reprezinta. Este infinit mai mult decat identitatea vizuala. Pe scurt, inseamna si cuprinde opinia si perceptia fiecarui om care intra in contact cu organizatia noastra.

Brandul inseamna reputatie si perceptie fiind unul dintre pilonii fundamentali ai unui model de business viabil.

De ce este acum, mai important ca oricand, sa acordam importanta si atentie brandului?

Primul si cel mai important argument este faptul ca o organizatie centrata pe brand este, in fapt, o organizatie centrata pe atentia acordata clientilor sai. Urmatorul argument este faptul ca brandul inseamna, de la bun inceput, calitate sporita, atat a produselor cat si a serviciilor si, bineinteles, evolutia continua a acestora.

Construim branduri si organizatii

Anii 90 si inceputul anilor 2000 au insemnat, pentru Romania, o explozie a numarului de firme nou-infiintate. Dar asta nu a insemnat si o explozie a brandurilor. Din pacate, pentru ca nu am fost suficient de pregatiti, dar si pentru ca industria de publicitate si comunicare era totusi centrata pe elementele traditionale de promovare, am scapat din vedere constructia de brand si importanta enorma pe care o are acest aspect intr-o economie libera.

Pe de alta parte, companiile care au rezistat presiunii economice, au intuit necesitatea unui brand prezent si relevant. Tocmai de aceea, pentru multe companii, 2016 va reprezenta o provocare reala. Aceea de a iesi din zona calduta a modelului traditional de firma si de a construi brand.

Firmele nu exista, brandurile exista

Firma nu este o solutie daca vrei sa faci o organizatie sustenabila. Firma propune un mod traditional, si de multe ori expirat ori foarte dificil, de a rezolva probleme actuale. Poate mai putin in cazul firmelor care sunt abonate la contractele cu statul si care, pentru ca nu respecta regulile jocului, complexeaza companiile corecte, harnice sau chiar brandurile mari.

Revenind la diferenta dintre firma si brand. Fiind lipsita de recognoscibilitate, de identitate si de o perceptie ampla a publicului, o firma, atata vreme cat nu devine brand, este supusa multor provocari elementare care, dupa parerea noastra, nu ar trebui sa existe. De la o imagine diluata si obosita pana la probleme concrete de pozitionare, misiune si segmentare, inca exista sumedenii de companii care, neiesind din zona de confort, nu se pot autodepasi devenind branduri.

Una dintre diferentele majore dintre o firma si un brand este ca cel din urma are o filozofie limpede si sanatoasa. Un brand se bazeaza pe viitorul proxim, pe proceduri, pe simplificarea si claritatea proceselor de a face business. De la produsele comercializate la bunastarea angajatului, de la un loc de munca vibrant si creativ la un mindset orientat spre imbunatatire continua, inovatie si depasirea provocarilor, organizatia care este centrata pe valorile brandului aduce, de fapt, valoare adaugata in mod continuu asigurandu-si viitorul. Si se va pastra in zona de competitivitate atata vreme cat va intelege ca cel mai important activ derivat din brandul sau este satisfactia clientilor. Pentru ca in cele mai multe business-uri, nu oferim produse si servicii, oferim placere, implinire, emotie. Ca schimbam starea de spirit a unui cumparator printr-o haina croita deosebit, ca ne gusta un produs potolindu-si foamea sau cumpara un autoturism, de fiecare data, satisfactia oferita odata cu functia de baza a ceea ce vindem este cel mai important lucru.

Esti social, deci existi

Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Google+. Sunt, de fapt noua modalitate de a deveni vizibil si recognoscibil; dar mai ales, de a te imprieteni cu publicul tau. Cu conditia, bineinteles, ca ceea ce comunici comunitatii tale sa fie relevant, bogat in semnificatie si fresh.

In buna masura, toate modelele de business s-au schimbat dramatic, accentele si tonul discutiei nu mai sunt date dinspre brand inspre organizatie, ci in fondul comun al trendurilor social media. Cat de simpatic si prietenos este un brand a devenit un ingredient si o conditie a cresterii de business. Chiar daca acel brand este, spre exemplu, unul industrial, prin urmare mai inabordabil si mai sec, provocarea de a deveni relevant, este evidenta si are efecte in intreaga organizatie.

Recognoscibilitatea unui brand are o conditie prealabila. Sa se vorbeasca despre acesta. Ori, asta inseamna ca brandul sa suscite conversatie, atat online cat si offline.