Ce este si ce nu este consultanta?

Desi este un termen ale carui limite par estompate, semnificand pentru prea multe organizatii, vorbarie goala de continut, consultanta strategica si de brand reprezinta un ansamblu de input-output, analiza, identificare si rezolvare a problemelor organizatiei. Este, in fundament, un proces prealabil brandingului, un proces de privire si cercetare din exterior exprimat in critica si argumentatie de business. Implica un nivel de cultura de brand si de business ridicat, implica algortimi de identificare, analiza organizationala si operationala, categorisire a problemelor si identificare a solutiilor in perspectiva contemporana. Este o componenta fundamentala BrandCell 360 intrucat nu credem ca fara o consultanta reala se pot identifica realist mecanismele care fac ca un business sa functioneze corect sau incorect.

Pe scurt, fara analiza prealabila si fara o harta adecvata a mijloacelor si principiilor sub care functioneaza business-ul clientilor nostri este inadecvat si fals sa putem oferi sfaturi.

Cum facem consultanta?

Consultanta, in formula ei extinsa, nu se potriveste oricarui tip de organizatie. Nu poti oferi consultanta unei companii mici la fel cum oferi consultanta unei companii multinationale. Si asta nu tine de calitatea sau cantitatea consultantei ci de perspectiva din care, in calitate de consultant de brand te pozitionezi in raport cu organizatia pe care trebuie sa o consiliezi. In cazul imm-urilor, consultanta poate oferi mai repede si mai eficient solutiile eficiente pentru rezolvarea unor probleme de business pentru simplul motiv ca este mult mai usor de inteles mecanismele de business, organizatia ca atare si oamenii din spatele acestor business-uri. In cazul companiilor mari sau in cazul companiilor multinationale, consultanta se petrece in cu totul alt ritm si pe alte paliere. Necesita, in primul rand, o analiza extinsa, multe intalniri si multe aspecte de elucidat. Or, duratele prealabile, indexarea datelor si analiza ca atare pana la stadiul de consultanta, tine foarte mult de factorul timp si modul in care se concretizeaza feedback-urile.

Consultanta din perspectiva 360

Modelul 360 pe care il avem in vedere se revendica atata de la analiza de brand pe segmentele hard si soft, cat si privind din perspectiva globala: productie, distributie, paliere decizionale, flux de portofoliu, consistenta portofoliului de clienti, arhitectura de brand a produselor si serviciilor, cota de piata, comunicare, analiza semnalelor de brand, analiza tonului organizatiei, analiza factorilor decizionali, fluxul de date intern, managementul si functia acreditarilor, analiza de imagine, analiza comunicarii interne si externe.

De asemenea, dupa trierea si colectarea informatiilor, urmeaza etapa sintetica in care evidentiem principiile si mijloacele de imbunatatire a modelului de business intr-un mod intuitiv si limpede.

De ce este importanta consultanta de brand?

In prima instanta, consultanta de brand pune umarul la limpezirea scopurilor pe care le avem, apoi elibereaza calea spre o pozitionare clara si unica impiedicandu-te sa gresesti comunicand „de toate pentru toti” si sa te fragmentezi ca business. Consultanta 360 unifica intelegerea activelor de brand si a mecanicii acestora impunand o traiectorie rationala si etapizata a raporturilor dintre ceea ce creezi si modul in care produsele devin branduri.

Spre exemplu, analiza 360 identifica chiar si cele mai neglijate aspecte de brand – cum ar fi un tonul vocii sau un simplu e-mail catre furnizori. Concret, avem spre exemplu managerul de achizitie x din compania y care trimite cereri de oferta pentru achizitionarea unor bunuri sau servicii pentru companie catre un numar de opt furnizori, sa zicem. In cadrul cererii de oferta, vedem nu numai ca lipseste claritatea in ceea ce se cere, insa, de asemenea, vedem ca tonul vocii managerului catre furnizori este usor agresiv si superior, pe alocuri chiar impertinent, chiar daca in cererea de oferta acesta a uitat sa precizeze mai multe detalii majore furnizorilor. In cele din urma, dupa ce i se cer lamuriri suplimentare de catre toti furnizorii pentru identificarea celor mai bune solutii, acesta persista in eroare continuand sa ofere date eronate despre produsul sau serviciul solicitat. Furnizorii nu inteleg ceea ce doreste pentru simplu motiv ca lispa termenilor tehnici din partea managerului face procesul chinuitor de ambele parti. In cele din urma, furnizorii inteleg despre ce este vorba, trimit diferite oferte si descrieri tehnice ale produselor/serviciilor solicitate. Dupa alegerea furnizorului, managerul de achizitii nu are curtoazia sa trimita un feed-back, macar ca minim semn de politete, niciunui furnizor dintre cei de la care a primit feedback. 

Ei bine, ce impact credeti ca are comportamentul managerului respectiv asupra organizatiei? Cum credeti ca perceptia unui segment al publicului de brand va fi afectata de acest comportament? Nu vorbim aici despre calitatea umana sau despre caracterul angajatului respectiv, ci pur si simplu despre ignorarea, de catre organizatia respectiva, a unui aspect fundamental al brandului – tonul vocii si comunicarea de brand.

Or, din perspectiva implementarii brandului in cadrul organizatiei, modelul de consultanta 360 tine cont inclusiv de aceste aspecte, aparent minore dar cu un recul puternic asupra intregului business.